Autostrada Bechtel sah-mat la prosti

De la 2,8 miliarde de dolari la aproape 8 miliarde, atat va costa autostrada disperarii. Sa retinem aceste cifre.
Am facut ceva research pe net despre proiectele Bechtel, sa vad daca au ceva feedback de la beneficiari. Ce am gasit pare desprins dintr-un film thriller conspirativ. Zeci de miliarde de dolari umflate de Bechtel pe facturi, zeci de plangeri si procese, fraude cat cuprinde, da, Bechtel, o companie cu un lobby baban in congresul american.

Am sa trec in revista proiectele mari de care “s-a ocupat” Bechtel intr-un perpetuum joint cu Parsons Brinckerhoff, iar prin mari inteleg proiecte de minim 10 miliarde de dolari.

Incep cu cel mai mare fiasco din istoria americii in materie de proiecte de infrastructura, si anume Boston “Big Dig”. Acest megaproiect a fost prezentat si pe National Geographic daca nu ma insel…este acel proiect prin care primaria Boston intentiona sa ingroape o parte din autostrada care traversa centrul Bostonului, printr-un tunel lung de aproximativ 10km. Proiectul este castigat de Bechtel-Parsons Brinckerhoff in 1985, valoarea fiind de 2,6 miliarde dolari, iar termenul de finalizare 1998.
Intr-un final proiectul s-a dovedit un adevarat dezastru si este greu de imaginat consecintele. Marele proiect ingineresc marca Bechtel este finalizat cu 8 ani intarziere, in 2006. Factura creste de la 2,6 miliarde la aproape 15 miliarde (de aproape 5 ori). Datorita blocarii traficului in centrul Bostonului timp de 21 de ani, activitatea economica a orasului intra in declin. Marile companii se retrag din Boston si se contabilizeaza pierderi de ordinul zecilor de miliarde de dolari.

Pentru a va face o idee mai detaliata cititi articolul asta in care sunt mentionate diferite surse din presa americana. De asemenea articolul asta, care este un raport privind mecanismul prin care Bechtel a reusit sa umfle preturile si relatiile pe care le are cu anumiti congresmani si alti factori de decizie din diferite departamente ale statului american.

De mentionat ca Bechtel a primit si numeroase contracte in Iraq, pentru reconstructia scolilor si altor obiective…si aici dezastru:

Bechtel was also a company given one of those notorious ‘no-bid’ contracts to rebuild Iraq. The reason is clear; the Independent reported in April of 2003, “Bechtel has made $1.3m in political donations over the past four years, 60 per cent of it to Republicans, according to the Center for Responsive Politics, a Washington campaign watchdog. Its board of directors includes George Shultz, who was secretary of state during the Reagan administration. Its chairman and chief executive, Riley Bechtel, was recently appointed to George Bush’s export council.”

SourceWatch tells us that as of February 2006, “San Francisco-based Bechtel has been given tens of millions to repair Iraq’s schools. Yet many haven’t been touched, and several schools that Bechtel claims to have repaired are in shambles. One ‘repaired’ school was overflowing with unflushed sewage; a teacher at the school also reported that ‘the American contractors took away our Japanese fans and replaced them with Syrian fans that don’t work’ – billing the U.S. government for the work.”

Asa ca nu trebuie sa ne facem sperante cu autostrada Bechtel. Ma tem ca si cei 8 miliarde nu va fi suma finala. Cat despre termenul de livrare…peste 20.000 ani.


No Responses to “Autostrada Bechtel sah-mat la prosti”

Post a Comment