Va intra online-ul românesc în recesiune?

În condițiile în care companiile care activează în online-ul românesc devin mai chibzuite în a cheltuii banii fie pe publicitate, fie în ceea ce privește investițiile în startup-uri, în inovație sau servicii noi, este de așteptat ca restrângerea bugetelor să influențeze proporțional economia online-ului .ro.

Și totuși asceastă influență trebuie raportată la internetul românesc cum este el acum. Dacă ar fi să facem un screenshot,a am vedea un o piață .ro de aproximativ 3 milioane de utilizatori, din care doar jumătate pot fi considerați activi.

Companiile care activează în România și-au sporit vizibilitatea în online proporțional cu creșterea numărului de internauți, la o rată de aprox. 15-20% pe an, tendință care va continua, poate puțin atenuată, și în acest an și anul următor și se estimează că în 2010 vom avea peste 4,4.5 milioane de internauți, din care 90% în mediul urban. Economia internet este o economie atipică, nu numai la noi, ci peste tot în lume, deoarece are rate de creștere superioare altor ramuri economice.

România însă are loc de mult mai mult. Pe lângă creșterea susținută a numărului de conexiuni la internet, România va asista și la o creștere exponențială a numărului de conexiuni în bandă largă, iar banda largă încurajează o viziune, să-i zicem leverage, din punct de vedere financiar, și va permite ca micile afaceri să devină mari afaceri, desigur acolo unde există inovație și adaptabilitate la specificul .ro-ului.

De aceea, impactul recesiunii economiei reale, va fi absorbit de potențialul uriaș al unei piețe la început de drum și neexploatat decât într-o mică măsură, și, să recunoaștem, online-ul românesc se afla oricum în tranziție. Factorii de decizie din online au deci motive să fie optimiști, mă rog o parte, pentru că mai există și o parte care nu vor avea resursele necesare reformării și adaptării la o piață mutagenă în care accentul se va pune în perioada următoare pe rezultate concrete versus bani cheltuiți, și mai puțin pe tatonări pe nișe.

Personal nu cred însă că vom avea multe falimente în online. Chiar dacă RTC sau alții asemeni vor da faliment, această situație se va fi datorat exclusiv expunerii la economia reală.
În plus, la tot atâtea falimente tot atâtea oportunități, iar cei care nu sunt expuși economiei reale, au lichidități, resurse, investesc în inovație, înțeleg online-ul .ro și știu să profite de paguba altora, vor avea numai de câștigat.

În concluzie, 2009 va fi un an ceva mai greu în online dar va fi și anul de germinație a noului online .ro, un online care se va pregăti pentru o piață de 5 milioane de utilizatori, din care marea majoritate în mediu urban și cu studii superioare, o piață formată din clienți ideali care după un an sau doi de strâns cureaua vor dori să renunțe la pantaloni.


No Responses to “Va intra online-ul românesc în recesiune?”

Post a Comment