Revolutia iPad

Acum un an ma gandeam sa scriu un articol asemanator, “Revolutia Kindle”. M-am jucat cu un Kindle si am fost destul de dezamagit de limitarile sale. Si nu am fost singurul. Desi interesant conceptul, nu puteai face nimic altceva decat sa citesti carti in formatul e-book pe care le descarcai via Amazon Whispernet.
Kindle nu avea mojo-ul necesar pentru o revolutie, dar a anuntat vremuri interesante.

Dupa lansarea Kindle, atat Apple cat si Microsoft, au anuntat ca au in dezvoltare propriile lor tablet pc-uri. Apple cu iPad si Microsoft cu Courier. Courier-ul este inca in faza de prototip si foarte putine lucruri au scapat catre presa…desi recent s-au aflat niste chestii interesante, cum ar fi faptul ca OS-ul va fi CE6 si nu Windows 7, ceea ca plaseaza Courier pe acelasi segment ca si iPad, fiind un device mobil si nu un device PC.

Plasarea Courier in competitie cu iPad ridica mult stafeta, cu atat mai mult cu cat…si Google a anuntat ca dezvolta un smart tablet, cum era de asteptat un HTC tablet avand la baza Android.

Suna cunoscut? Ce s-a intamplat cu triumviratul? Acum 7 luni scriam ca Apple, Google si Microsoft se afla pe un curs de coliziune si trebuie sa cititi intai ce-am scris pentru a intelege urmatoarele randuri. iPad-ul si mai ales razboiul smart tablet-urilor reprezinta momentul de cotitura. Smartphone-urile au reprezentat incubatoarele perfecte pentru dezvoltarea  MacOSX Leopard, Windows Mobile si Android si care in acest moment sunt  suficient de mature pentru a sustine un intreg nou segment de piata bazat pe smart tablet-uri.

Si pentru a intelege cat de serioasa se anunta aceasta piata o sa plec de la niste cifre si stari de fapt. Apple este, nediscutabil, cea mai inovativa companie, iar Steve Jobs reprezinta visul oricarui CEO, de fapt simpla pronuntie a numelui Steve Jobs provoaca, in anumite cercuri, valuri orgasmice.

Succesul lui Apple se datoreaza in mare masura lui Steve Jobs.

iPod a revolutionat, iar iPod a fost ideea lui Steve Jobs. iPod a revolutionat felul in care continutul, initial muzical si mai tarziu video, a fost partajat in online. A impus noi standarde, a impulsionat industria online muzicala, a “falimentat” afacerile de tip Napster. Iar iPod nu a fost primul mp3 player, dar a avut mojo, simplitatea si eficienta sa s-a impus instant in fata concurentei si nici la ora actuala nu putem spune ca exista vreun contracandidat serios, nici chiar Zune nu-i face fata. Dar cel mai important lucru care a contat in succesul iPod-ului a fost iTunes-ul si beneficiile pe care le-a adus providerilor de continut muzical. iPod+iTunes=smart device for stupid people.

iPhone-ul s-a dovedit a fi genial. Din nou, nu a fost primul smartphone, dar strategia Apple in ceea ce priveste dezvoltarea aplicatiilor pentru iPhone a fost geniala. In loc sa-si bata capul cu dezvoltarea aplicatiilor pentru clienti, Apple a ales sa externalizeze aceasta parte catre firmele partenere si freelanceri. Consecinta: in nici un an de zile iPhone Apple Store avea peste 1 milion de aplicatii si peste 1 miliard de descarcari. Si tocmai aceasta diversitate de aplicatii a atras din ce in ce mai multi utilizatori, iar continutul servit pe mobil a crescut exponential. Twitter, Facebook isi datoreaza in mare masura existenta acestui smartphone. Ganditi-va, intreaga folozofie Facebook este o copie fidela a filozofiei Apple, toate aplicatiile Facebook fiind externalizate. Si Facebook nu este singurul care a decis imbratisarea acestei noi filozofii, avem Google Andoid Market, Microsoft Store, iar platforma ca si serviciu (PaaS) este din ce in ce mai larg adoptata.

Daca iPod-ul a revolutionat continutul muzical, iPhone-ul a revolutionat continutul online in ansamblul lui si telecomunicatiile. iPhone laolalta cu celelalte smartphone-uri a impus un nou termen, “real time” si o stare de fapt la care toti trebuiau sa se adapteze si inca foarte repede. Un caz consacrat acestei stari este presa scrisa si adaptabilitatea acesteia la noua ordine din online.  Presa este, sa-i zicem, un caz nefericit, desi personal cred ca, dimpotriva, presa are o oportunitate uriasa, ce-i care vor ramane in picioare vor avea multe roade de cules.

Un caz cu adevarat fericit insa o reprezinta companiile care activeaza in telecomunicatii. AT&T in parteneriat cu Apple a reusit sa-si imbunatateasca infrastructura, facand trecerea de la GPRS/2G la 3G cu investitii uriase dar pe care le-a amortizat foarte repede, iar acum culege roadele. Ca o cifra, AT&T are prevazut la capitolul investitii in 3G in anul 2010 intre 18 si 19 miliarde de dolari…este vorba de investitii pentru un singur an. Iar daca cifra nu va spune mare lucru, atunci poate este bine sa stiti ca investitiile pe 2010 in SUA in wireless broadband si 3G vor depasi suma de 200 miliarde dolari, adica aproape 2% din PIB-ul SUA se va indrepta in upgrade-ul retelelor deservite smartphone-urilor si dispozitivelor wireless.

Iar acum a intrat in joc iPad, un iPhone pe steroizi. Iar Apple are planuri mari cu iPad, suficient de mari cat sa anunte oficial ca intentioneaza sa vanda 20 de milioane de dispozitive intr-un an. Iar cei care au dubii ca Apple ar putea reusi o asemenea performanta le-as reaminti faptul ca Apple si-a facut planul intotdeauna, chiar si-a depasit propriile asteptari si s-a dovedit in timp ca, dimpotriva, Apple anunta de fapt scenariul cel mai pesimist. Singurul impediment care pare a sta in calea ambitiilor Apple este propria capacitate de productie care la ora actuala este departe de a face fata cererii. Asa ca luam cifra de buna si chiar daca nu vor fi 20 de milioane, ci undeva pe aproape, ce mai conteaza? Intr-un an vor intra pe scena si HTC Tablet si Courier si au si ele propriile ambitii. In 2-3 ani cel putin 1 din 10 americani vor avea un smart tablet.

Iar succesul iPad si a tablet-urilor este pur si simplu garantat, dupa 4 ani de incubatie intr-un smartphone, milioane de aplicatii vor migra si catre tableturi unde vor avea cu adevarat un spatiu mult mai mare de umplut cu functii si optiuni noi. Iar aceasta migratie va fi foarte rapida, toate aplicatiile externalizate pe iPhone store, Android Market, etc, necesitand foarte putine modificari pentru asigurarea compatibilitatii pe tablet-uri.

In plus un tablet permite mult mai multe lucruri decat un smartphone, iar restrictiile date de un display mic vor fi in mare eliminate. Vor fi dezvoltate aplicatii noi si cu functionalitati multiple. Tot mai mult continut va fi servit catre acest tip de dispozitive, iar continut mult inseamna internet in banda cat mai larga. Investitiile in infrastructura wireless si 3G vor creste. Investitiile in cercetarea de noi tehnologii care sa optimizeze atat mediul de transport al datelor cat si dispozitivele in sine vor creste. Va creste segmentul reclamelor pe internet. Va creste continutul de tip video si mai ales video in HD.

Cum resursele unui tablet sunt relativ limitate, foarte multe resurse vor trebuii distribuite in internet, astfel serviciile de “cloud computing” vor fi adoptate intr-un ritm tot mai accelerat.

Nu toata lumea insa are de castigat de pe urma revolutiei iPad. Netbook-urile vor fi marii perdanti.

Multi sunt de parere ca inclusiv vanzarea de carti tiparite va scadea. Nu sunt de acord…nu vad multa lume incercand sa citeasca  romane pe iPad. Va scadea poate industria printului, dar aceasta industrie a intrat in declin de cativa ani buni si cand spun industria printului ma refer de fapt la presa scrisa.

Oricum, urmatoarele luni vor fi foarte interesante. HTC Android se anunta un competitor puternic pentru iPad. Si de vazut cum va reusi sa-s creeze propriul Application Store pentru CE6 si Courier.


No Responses to “Revolutia iPad”

Post a Comment